laptop - notebook - tablet - google weblap top10 - táblagép - mobil számítógép - legjobb pr-cikk oldalak - marketing cikkek elhelyezése

Laptop weblap

Otthoni munkavégzés kalauz kezdőknek

2020. július 03. - laptopszerviz

laptop töltő asus

Az otthoni munkavégzés, vagy új keletű nevén home office az utóbbi időkben kerül előtérbe, ami egy teljesen új világot nyitott meg a munkavállalók számára. Sokaknak ez az új helyzet komoly fejtörést okozhat, de ezt elkerülendő, összeállítottunk egy otthoni munkavégzési kalauz kezdő home office-osok számára.

Napi rutin megőrzése

Az otthoni munkavégzés egyik leggyakoribb hibája, hogy teljesen felborítjuk a napunk megszokott menetét. A munkába jutásra alapjában véve sem kell időt fordítanunk ezért legtöbben, tovább alszunk, vagy egész nap a pizsamánkban vagyunk, mert úgysem lát minket senki.

A home office során gyakorlatilag újra kell alkotnunk a napirendünket. Igyekezzünk minden nap ugyanabban az időpontban felkelni, és mindenképp öltözzünk át. Ez segít ráhangolódni a feladatokra, tervezzük be az ebédszünetet, és álljunk fel a számítógép elől óránként pár percre. A munkaidő lejártakor pedig kapcsoljuk ki gépet, némítsuk el a telefont, és lépjünk ki a „képzelt kis irodánkból”.

Figyeljünk az egyensúlyra

A munka és a magánélet közötti egyensúly megőrzése normális viszonyok között is nehéz feladat, de jóval könnyebben felborul a rendszer, ha otthonról dolgozunk. Figyeljünk oda, hogy az otthoni és a munkahelyi tennivalók ne mosódjanak össze: amikor dolgozunk, akkor ne álljunk neki a házimunkának, ha pedig már vége a munkaidőnek, ne nézegessük a benti üzeneteinket.

Ehhez nagy segítség, ha kialakítjuk a lakáson belül a saját dolgozó sarkunkat, ahol kizárólag munkával foglalkozunk. Bármennyire is csábító, ne kapjuk az ölünkben a laptopot és üljünk a kanapéra, vagy feküdjünk az ágyba, így ugyanis szinte lehetetlen hatékony munkát végezni.

Elszigetelődés elkerülése

Tény, hogy a home office jóval magányosabb az irodai életnél. Szerencsére sokat tehetünk a munkahelyi kapcsolataink fenntartásáért: az e-mailen kívül ott vannak a különböző chatprogramok, a videohívás és a telefon is.

Éljünk minden technikai lehetőséggel

Nem a kommunikáció az egyetlen, ahol bevethetjük a virtuális megoldásokat, hanem a feladataink kezelésénél is, akár csapatszinten is. Különböző értekezleteket is levezényelhetünk virtuálisan, ezeken a megbeszéléseken pedig nyugodtan használjunk virtuális segédanyagokat, illetve képernyőmegosztást is a mondanivalónk alátámasztásához, de egy-egy megosztott táblázat dokumentum egyidejű szerkesztése is izgalmas lehetőségeket tartogathat számunkra.

A home office nem távmunka

Gyakori tévhit, hogy a távmunka azonos a home office-al, vagy otthoni munkavégzéssel. Fontos azonban elkülöníteni a home office, otthoni munkavégzés fogalmát a távmunkától.

A távmunka tartós, a Munka Törvénykönyvében szabályozott és kifejezetten erre vonatkozó munkaszerződéssel jön létre.

Az otthoni munkavégzés jogilag jelenleg nem rendezett kategória, többnyire eseti jellegű és a normál munkaviszony keretei érvényesek rá. A munkavégzés kereteiről normál esetben a munkaadó és a munkavállaló egyezhet meg, de a Munka Törvénykönyvének rendelkezéseitől eltérve, a vészhelyzet ideje alatt és annak megszűnését követő 30 napig, a munkáltató egyoldalúan is elrendelheti azt.

Mi jár és mi nem otthoni munkavégzés során?

A munkavállalót otthoni munkavégzés esetén is megilleti a szerződés szerinti teljes munkabére. Az egyéb térítések kapcsán az utazási támogatáson kívül minden egyéb többletköltség-térítés jár az otthon dolgozó munkavállalónak.

A munkába járáshoz kapcsolódó költségeket az otthonról dolgozók számára, a munkaadónak nem kell megfizetnie, ellenben az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban a munkavállaló oldalán felmerülő többletköltségeket meg térítenie.

Túlóra, ebédszünet, cigiszünet otthoni munkavégzés esetén

Mivel a home office-nak nincsenek jogszabályban rögzített külön szabályai, így esetében a szerződéses munkarend az irányadó, azaz, ha a munkavállaló otthonról dolgozik, akkor például a munkaközi szünet ugyanúgy jár neki, mintha az irodában végezné feladatait. Cserébe azonban a home office alatt ugyanúgy rendelkezésre kell állnia a munkavállalónak a megszokott munkaidőben, mint a rendes munkavégzés során.

Sérült munkaeszköz home office-ban

A munkavégzéshez szükséges munkaeszköz biztosítása alapvetően a munkáltató feladata az otthoni munka esetén is, hacsak a felek nem kötöttek ettől eltérően rendelkező megállapodást, amely szerint a munkavállaló például a saját laptopját használja.

Munkáltató által biztosított munkagép meghibásodása esetén így a cseregépről is a munkáltatónak kell gondoskodnia, de a munkaeszköz nem rendeltetésszerű használatából eredő hibákat a munkavállalónak kell megtérítenie. Fontos, hogy a nem rendeltetésszerű használatot a munkáltatónak kell bizonyítania, a kártérítés összege azonban nem haladhatja meg a munkavállaló négy havi távolléti díjának összegét, kivétel a szándékos vagy súlyosan gondatlan károkozás, amikor a teljes kárt meg kell téríteni.

Amennyiben tehát az otthon tartott tengeri malacunk például megrágja a kapott gép töltőkábelét, akkor érdemesebb lehet vásárolnunk saját kontónkra egy laptop töltőt Asushoz, vagy amely márkára épp szükségünk van.

Összegezve:

Az otthoni munkavégzés tehát komoly fejtörést okozhat egy abba hirtelen belecsöppenő munkavállalónak, akinek a munka és a magánélet között kell majd egyensúlyoznia, miközben a hatékonyságát is meg kell őriznie. Természetesen kellő odafigyeléssel az otthoni munkavégzés negatív hatásai kivédhetők, ám ehhez a fenti tanácsok betartása mindenképp javasolt.

A bejegyzés trackback címe:

https://weblaptop.blog.hu/api/trackback/id/tr6914585922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása