
Az otthoni munkavégzés, vagy új keletű nevén home office az utóbbi időkben kerül előtérbe, ami egy teljesen új világot nyitott meg a munkavállalók számára. Sokaknak ez az új helyzet komoly fejtörést okozhat, de ezt elkerülendő, összeállítottunk egy otthoni munkavégzési kalauz kezdő home office-osok számára.
Napi rutin megőrzése
Az otthoni munkavégzés egyik leggyakoribb hibája, hogy teljesen felborítjuk a napunk megszokott menetét. A munkába jutásra alapjában véve sem kell időt fordítanunk ezért legtöbben, tovább alszunk, vagy egész nap a pizsamánkban vagyunk, mert úgysem lát minket senki.
A home office során gyakorlatilag újra kell alkotnunk a napirendünket. Igyekezzünk minden nap ugyanabban az időpontban felkelni, és mindenképp öltözzünk át. Ez segít ráhangolódni a feladatokra, tervezzük be az ebédszünetet, és álljunk fel a számítógép elől óránként pár percre. A munkaidő lejártakor pedig kapcsoljuk ki gépet, némítsuk el a telefont, és lépjünk ki a „képzelt kis irodánkból”.
Figyeljünk az egyensúlyra
A munka és a magánélet közötti egyensúly megőrzése normális viszonyok között is nehéz feladat, de jóval könnyebben felborul a rendszer, ha otthonról dolgozunk. Figyeljünk oda, hogy az otthoni és a munkahelyi tennivalók ne mosódjanak össze: amikor dolgozunk, akkor ne álljunk neki a házimunkának, ha pedig már vége a munkaidőnek, ne nézegessük a benti üzeneteinket.
Ehhez nagy segítség, ha kialakítjuk a lakáson belül a saját dolgozó sarkunkat, ahol kizárólag munkával foglalkozunk. Bármennyire is csábító, ne kapjuk az ölünkben a laptopot és üljünk a kanapéra, vagy feküdjünk az ágyba, így ugyanis szinte lehetetlen hatékony munkát végezni.
Elszigetelődés elkerülése
Tény, hogy a home office jóval magányosabb az irodai életnél. Szerencsére sokat tehetünk a munkahelyi kapcsolataink fenntartásáért: az e-mailen kívül ott vannak a különböző chatprogramok, a videohívás és a telefon is.
Éljünk minden technikai lehetőséggel
Nem a kommunikáció az egyetlen, ahol bevethetjük a virtuális megoldásokat, hanem a feladataink kezelésénél is, akár csapatszinten is. Különböző értekezleteket is levezényelhetünk virtuálisan, ezeken a megbeszéléseken pedig nyugodtan használjunk virtuális segédanyagokat, illetve képernyőmegosztást is a mondanivalónk alátámasztásához, de egy-egy megosztott táblázat dokumentum egyidejű szerkesztése is izgalmas lehetőségeket tartogathat számunkra.
A home office nem távmunka
Gyakori tévhit, hogy a távmunka azonos a home office-al, vagy otthoni munkavégzéssel. Fontos azonban elkülöníteni a home office, otthoni munkavégzés fogalmát a távmunkától.
A távmunka tartós, a Munka Törvénykönyvében szabályozott és kifejezetten erre vonatkozó munkaszerződéssel jön létre.
Az otthoni munkavégzés jogilag jelenleg nem rendezett kategória, többnyire eseti jellegű és a normál munkaviszony keretei érvényesek rá. A munkavégzés kereteiről normál esetben a munkaadó és a munkavállaló egyezhet meg, de a Munka Törvénykönyvének rendelkezéseitől eltérve, a vészhelyzet ideje alatt és annak megszűnését követő 30 napig, a munkáltató egyoldalúan is elrendelheti azt.
Mi jár és mi nem otthoni munkavégzés során?
A munkavállalót otthoni munkavégzés esetén is megilleti a szerződés szerinti teljes munkabére. Az egyéb térítések kapcsán az utazási támogatáson kívül minden egyéb többletköltség-térítés jár az otthon dolgozó munkavállalónak.
A munkába járáshoz kapcsolódó költségeket az otthonról dolgozók számára, a munkaadónak nem kell megfizetnie, ellenben az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban a munkavállaló oldalán felmerülő többletköltségeket meg térítenie.
Túlóra, ebédszünet, cigiszünet otthoni munkavégzés esetén
Mivel a home office-nak nincsenek jogszabályban rögzített külön szabályai, így esetében a szerződéses munkarend az irányadó, azaz, ha a munkavállaló otthonról dolgozik, akkor például a munkaközi szünet ugyanúgy jár neki, mintha az irodában végezné feladatait. Cserébe azonban a home office alatt ugyanúgy rendelkezésre kell állnia a munkavállalónak a megszokott munkaidőben, mint a rendes munkavégzés során.
Sérült munkaeszköz home office-ban
A munkavégzéshez szükséges munkaeszköz biztosítása alapvetően a munkáltató feladata az otthoni munka esetén is, hacsak a felek nem kötöttek ettől eltérően rendelkező megállapodást, amely szerint a munkavállaló például a saját laptopját használja.